tiistai 15. helmikuuta 2011

Itsekkyydestä

Kun nyt kerran istuin tähän koneelle niin kirjoitanpa vielä mitä muuta on mielen päällä. Yksi pieni lause jäi hiertämään Ajankohtaisen kakkosen työpahoinvointi-illasta. Herra Apunen sanoi että downshiftaajat ovat itsekkäitä. Näin ainakin olin kuulevinani, tämähän ei voi lainkaan olla totta.

Minä olen aina luullut että itsekkyys tarkoittaa sitä että haluaa itselleen jotain välittämättä muista. Itsekkyyden perikuvana olen ajatellut juuri sellaisen uraohjuksen joka tekee isoa tiliä muista piittaamatta. Joka ei piittaa myöskään ympäristöstä tai läheisistään. Joka kuluttaa ja tuhlaa.

Ilmeisesti itsekkyydestä on monta erilaista näkökulmaa. Apunen kokee itsekkyydeksi sen, että elämäänsä kohtuullistavat eivät tuota maksimaalisesti varoja yhteiskunnalle jaettavaksi. Väitän kuitenkin hitaammalla elämisellä tuotattavani ympärilleni enemmän hyvää, kuin aiemmin. Tuotan lisäksi verorahojakin melkein yhtä paljon kuin ennen, koska olen työelämässä mukana. Koitan vain tehdä työpäivistäni sellaisia että jaksaisin olla mukana pitkään enkä uupuisi sairaslomalle.

3 kommenttia:

  1. Aivan! Tuo itsekkyysheitto jäi itseäkin mietityttämään ja suorastaan ärsyttämään.

    VastaaPoista
  2. Jos leppoistaminen on itsekkyyttä niin varmasti ainakin sieltä terveimmästä päästä..Leppoistajat harvemmin tallovat kanssaihmisiään oman etunsa nimissä vrt. "uraohjukset".

    VastaaPoista
  3. Sama asia minuakin jäi kaivamaan. PItäisi katsoa kokonaisuutta. Ehkä vähentämällä työntekoa nyt jaksaakin pidempään ennen mahdollista sairaseläkettä.

    VastaaPoista